MOK

Zbigniew Tomaszczuk - Paralaksa Czasu

Wojciech Sternak - Granice Percepcji Podlaski Przełom Bugu 2019 Jerzy Chaberek - Wiara i Pamięć Grupa Twórcza Fotogram - Bałtów 2019 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2019 Włodzimierz Krzemiński - Fotografie codzienności Włodek Pawłow - Lalki Izabela Maciusowicz - Fotografie Grupa Twórcza Fotogram - Tryptyk Wojtek Męczyński - Wieloryby z Królestwa Tonga Podlaski Przełom Bugu 2018 Magdalena Wdowicz-Wierzbowska - "Tata" i "Po prostu męża mi brakuje. Spotkania z wdowami" Grupa Twórcza Fotogram - Białoruś 2018 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2018 Przemysław Barański - Guma Michał Kość - Żubry. Światło i Cień Elżbieta i Marek Lejbrandtowie - Stany skupienia wody Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2018 Fotoklub Podlaski Podlaski Przełom Bugu 2017 Mirosław Zdrodowski - Wystawa plakatu i malarstwa Paweł Żak - I inne martwe natury Grupa Twórcza Fotogram - Chełm 2017 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2017 Portret Miasta. Fotografie archiwalne z albumów siedlczan Mariusz Forecki - Człowiek w ciemnych okularach Sputnik Photos - IS (not) Grupa Twórcza Fotogram - Fotografia Uliczna Związek Polskich Fotografów Przyrody - Wśród bagien i piasków Adam Krasuski - Nasz dom Adam Pańczuk - Karczeby Adam Trochimiuk - Tamten Świat Aleksander Skums - Białoruś – pewnego razu na prowincji Andrzej Polakowski - Pożegnanie taboru Arkadiusz Włodarczyk - Wierzby Franciszek Kupczyk - Ora Et Labora Jan Brykczyński - Boiko Jerzy Piątek - Smutek i urok prowincji Krzysztof Staniszewski - Centrum Emocji Marcin Jastrzębski - Pejzaż Samotny Mariusz Forecki - I Love Poland Michał Łuczak, Michał Dąbrowski - Wiosna Monidło - kolejna próba rehabilitacji Piotr Krupa - Barwy natury oczami ptaka Podlaski Przełom Bugu 2015 Wiesław Turno - Obrazy Wojtek Moskwa - SANSARA Nepal Zbigniew Tomaszczuk - Paralaksa Czasu

Zbigniew Tomaszczuk - Paralaksa Czasu

W projekcie Paralaksa czasu wykorzystuję materiał barwny ingerując w poszczególne jego warstwy. Na całość składają się więc trzy kolejne naświetlenia osobnych obrazów (zarejestrowanych w poszczególnych trzech warstwach materiału światłoczułego). Istotne jest to, że czas rejestracji poszczególnych obrazów jest praktycznie dowolny. Fotografia ta stanowi więc swoiste rozwarstwienie czasu.

Od strony wizualnej fotografie te przedstawiają naturalny, niezniekształcony obraz elementów statycznych, natomiast elementy dynamiczne ( ludzie, pojazdy, fale morza) zarejestrowane są jako swoiste barwne fantomy i to one stanowią świadectwo upływającego czasu.

Moja strategia artystyczna opiera się na wykorzystywaniu cech fotografii ujawnionych dopiero w procesie autorskiej interpretacji technologii materiału światłoczułego.

Różne części fotografii odpowiadają różnym odcinkom czasu.

Zbigniew Tomaszczuk

ZBIGNIEW TOMASZCZUK, ur.1949.
Ukończył: Wyższe Studium Fotografii MKiS / ZPAF w Warszawie oraz uzupełniające Studia Magisterskie na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Doktorat ze sztuk plastycznych z dyscypliny artystycznej fotografia na ASP w Poznaniu, habilitacja ze sztuki filmowej w PWSFTV i T w Łodzi. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Współzałożyciel i redaktor naczelny (w latach 2000-2003) Kwartalnika Fotografia. Współzałożyciel i redaktor naczelny od 2005 r. Naukowo Artystycznego Pisma o Fotografii Camera Obscura.

Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (Warszawa 1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, (Września 2003), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. (Wrocław 2004) oraz tekstów o fotografii w pismach branżowych i artystycznych, wydawnictwach zbiorowych, posympozjalnych i katalogach wystaw. Zajmuje się historią, teorią i estetyką fotografii oraz twórczością związaną ze sztukami wizualnymi. Jest profesorem na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii warszawskiej ASP i wykładowcą na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Małej Galerii ZPAF/CSW w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Fundacji Turleja w Krakowie, Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, Artotece Fotografii Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego, Musee de l’Elisee w Lozannie.