MOK

Grupa Twórcza Fotogram - Fotografia Uliczna

Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2020 Anna Worowska - Rytmy Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2020 Wojciech Sternak - Granice Percepcji Podlaski Przełom Bugu 2019 Jerzy Chaberek - Wiara i Pamięć Grupa Twórcza Fotogram - Bałtów 2019 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2019 Włodzimierz Krzemiński - Fotografie codzienności Włodek Pawłow - Lalki Izabela Maciusowicz - Fotografie Grupa Twórcza Fotogram - Tryptyk Wojtek Męczyński - Wieloryby z Królestwa Tonga Podlaski Przełom Bugu 2018 Magdalena Wdowicz-Wierzbowska - "Tata" i "Po prostu męża mi brakuje. Spotkania z wdowami" Grupa Twórcza Fotogram - Białoruś 2018 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2018 Przemysław Barański - Guma Michał Kość - Żubry. Światło i Cień Elżbieta i Marek Lejbrandtowie - Stany skupienia wody Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2018 Fotoklub Podlaski Podlaski Przełom Bugu 2017 Paweł Żak - I inne martwe natury Grupa Twórcza Fotogram - Chełm 2017 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2017 Portret Miasta. Fotografie archiwalne z albumów siedlczan Mariusz Forecki - Człowiek w ciemnych okularach Sputnik Photos - IS (not) Grupa Twórcza Fotogram - Fotografia Uliczna Związek Polskich Fotografów Przyrody - Wśród bagien i piasków Adam Krasuski - Nasz dom Adam Pańczuk - Karczeby Adam Trochimiuk - Tamten Świat Aleksander Skums - Białoruś – pewnego razu na prowincji Andrzej Polakowski - Pożegnanie taboru Arkadiusz Włodarczyk - Wierzby Franciszek Kupczyk - Ora Et Labora Jan Brykczyński - Boiko Jerzy Piątek - Smutek i urok prowincji Krzysztof Staniszewski - Centrum Emocji Marcin Jastrzębski - Pejzaż Samotny Mariusz Forecki - I Love Poland Michał Łuczak, Michał Dąbrowski - Wiosna Monidło - kolejna próba rehabilitacji Piotr Krupa - Barwy natury oczami ptaka Podlaski Przełom Bugu 2015 Wiesław Turno - Obrazy Wojtek Moskwa - SANSARA Nepal Zbigniew Tomaszczuk - Paralaksa Czasu
obrazek

Grupa Twórcza Fotogram - Fotografia Uliczna

Tym razem członkowie Grupy Twórczej Fotogram postanowili sprawdzić swoją czujność i refleks w fotografii ulicznej. Nazwa ta została zapożyczona z angielskiego wyrażenia "street photography" i sugeruje robienie zdjęć na ulicach aglomeracji miejskich, a tak naprawdę jest to pojęcie szerokie i umowne. Fotografie zaliczane do tej kategorii zawierają elementy reportażu i dokumentu, jednak nie powinny być kojarzone z konkretnymi miejscami i osobami, nie wymagają dodatkowego komentarza i odnoszą się głównie do człowieka, jego zachowań i relacji z otoczeniem. Ideą fotografii ulicznej jest pokazanie niepozowanej i niesprowokowanej przez fotografującego sytuacji. Liczy się tu przede wszystkim dyskrecja, oraz umiejętność widzenia i przewidywania możliwych wydarzeń. "Fotograf uliczny" to przede wszystkim baczny obserwator potrafiący znaleźć dwuznaczności w najzwyklejszych sytuacjach. Jedną fotografią umie skomentować rzeczywistość lub opowiedzieć ciekawą historię. Podglądając ludzkie zachowania pokazuje co nas bulwersuje, śmieszy czy skłania do refleksji. Dostrzega ukryte znaki i przekazy w pozornej codzienności. Fotografię uliczną tworzą ludzie, codzienne sytuacje, emocje.

Ktoś powiedział, że najlepszym aparatem jest ten, który mamy przy sobie. Myślę, że sprawdza się to szczególnie w fotografii ulicznej. Obecnie, w epoce cyfrowej rejestracji obrazu, fotografia stała się bardzo popularnym medium. Fotografują wszyscy i w wielu archiwach znalazłyby się prace spełniające kryteria tej specyficznej dziedziny fotografii.

Andrzej Ruciński